Val 2022

Vänsterpartiet i Åtvidaberg går till val på flera frågor. Och här är några.

• Kommunen är i fortsatt behov av fler trygghetsboende för våra nuvarande och blivande äldre. Vänsterpartiet vill att vi bygger för att fler skall kunna bo tryggt i kommunen.
  • Bostäder är idag en bristvara i samhället. Speciellt hyresrätter som unga personer har råd med när dom ska skaffa sitt första boende men även för pensionärer som söker mindre alternativ.
    Vi vill att kommunen arbetar för att det byggs fler hyresrätter i kommunen.
  • För ungdomarna i kommunen så har vi för avsikt att skapa förutsättningar för mötesplatser.
  • Skolan är grunden för hela vårt samhälle. Med en bra skola så kan vi slippa bekymmer med de sociala. Många som det går snett för i livet har det gått snett för redan i skolan. Det behövs mer vuxna och speciallärare. Ungdomarna skall alltid ha tillgång till elevassistenter eller personal inom skolhälsa, ja någon som ser barnen och som kan ge barn med behov den hjälp de behöver.
  • Utökade öppettider på 1357 – Åtvidabergs unga kulturhus.
  • Utökad fältassistentverksamhet.
    En viktig verksamhet som är en förlängning av arbetet i skolan och ger stöd till Åtvidabergs ungdomar på fritiden.
  • Vi behöver också mötesplatser att hindra utanförskap och att nyanlända hamnar utanför.
    Rädsla är den främsta orsaken till utanförskap. Många har fördomar och förutfattade meningar. Det ligger oss varmt om hjärtat att vi sätter igång och jobbar mot rasism och främlingsfientlighet.
  • Vi vill fortsätta utveckla Åtvidaberg med miljö i fokus för kommande generationer.