Kommunistiska betongpolitiker

Ibland blir man lite trött när man hittar inlägg om Vänsterpartiet i media. Svenska naturskyddsföreningens senaste tidning ger en vinkling av att Vänsterpartiet stöter bort miljöengagerade politiker till förmån för kommunistiska betongpolitier.
Man hävdar att Vänsterpartiet har sänkt sina krav på miljöskatter och biståndsanslag. Som aktiv måste jag starkt vända mig emot SNFs beskrivning, vi håller miljöprofilen högt, trots att någon högröstad vänsterpartist gått över till miljöpartiet. Att aktivt jobba för miljön sker inte speciellt effektivt genom politiskt retorik i TVs debattprogram. En aktiv miljöpolitik sker framförallt ute i de kommunala församlingarna där den skall genomföras praktiskt i vardagen. Den sker genom att vi kan övertyga medborgarna om att det är en viktig politisk fråga som kräver att alla hjälper till på det sätt man kan. Det är genom folkliga krav som kapitalet tvingas att ställa om till miljövänlig produktion. Det lite konstiga är att samtidigt som vi blir beskyllda för att vi vill införa för mycket miljöskatter och avgifter tycker SNF att vi sänkt våra krav. Vänsterpartiet är ett miljömedvetet parti och kommer så att vara både före och efter valet.