Rättvisa kommer från vänster

Trygghet var begreppet som Lars Ohly talade kring i dagens partiledardebatt.
– Tryggheten finns i en generell välfärd, den är central för rättvisan, men idag är den hotad, sa Lars Ohly, partiordförande (v).
– Den borgerliga alliansen vill sänka ersättningarna för sjuka och arbetslösa, införa ytterligare en karensdag. Detta drabbar framför allt kvinnor. Men även de som inte kan arbeta, de som tidigare kallades förtidspensionärer, har rätt till trygghet, sa Lars Ohly.

Ohly avslöjade att det finns en överenskommelse om att förstärka ekonomin för de människor som har sjuk- och aktivitetsersättning (förtidspensionärer) i höstens budget, det kan handla om att höja bostadstilläggen till samma nivå som för ålderspensionärer.

– Trygghet i anställningen kommer av rättigheter på arbetsplatserna. När Lagen om anställningsskydd togs bort av mp och högeralliansen drabbades kvinnor och fackligt aktiva. Nu rensar vi bland de otrygga anställningsformerna, ger rätt till tillsvidareanställning för fler och ska garantera rätten till heltid, sa Lars Ohly.

Vänsterpartiet vill stärka de fackliga rättigheterna. Företag ska inte kunna avskeda fackligt förtroendevalda och sedan komma undan med skadestånd.

Lars Ohly ville se en verklig trygghet för alla barn och lyfte fram kravet på en avgiftsfri skola där inga elever utestängs för att deras föräldrar inte har råd att betala, han slog samtidigt fast att det behövs fler vuxna i skolan. Dessutom gav han ett löfte om att vänsterpartiet fortsätter att driva på för höjda studiemedel för de som studerar vid universitet och högskolor. Sedan 1990-telets början har studenterna förlorat 1 500 kronor i månaden.

– Höjningen med 300 kronor i år är en början, men studiemedlet måste höjas ytterligare, sa Ohly.

Trygghet handlar också om att slippa vardagsrädslan som många kvinnor känner, menade Ohly. Mäns våld mot kvinnor måste uppmärksammas och bekämpas som ett samhällsproblem. De som utsätts för våld måste ha tryggheten i att bli omhändertagna.

– Vi satsar på kvinnojourer, tjejjourer och feministiskt självförsvar, sa Ohly.