Tillbaka igen

ordförandeFest

Fest

Semestern är slut och de flesta är tillbaka i jobb eller aktiviteter. Sommaren har inte varit allt för rolig rent vädermässigt men förhoppningsvis har ni hunnit vila upp er inför en höst full av aktiviteter och spännande händelser inom politiken.

Just nu är det mycket om hur regeringen och dess myndigheter fester upp våra skattepengar. Troligen inget helt nytt inom den politiska världen där allt för många drabbas av hybris och tror att de är för mer än oss andra. Där makt går in går vett och moral ut. Detta konstaterade i och för sig redan de gamla grekerna.

Syrien

Inbördeskriget i Syren går vidare och det drabbar som vanligt barnen hårt. De som inte har valt detta krig och inte kan påverka det blir dess offer. Att Syrien har och orättfärdig ledning tror jag inte många motsäger däremot kan man fundera över om ett inbördeskrig kommer att leda till något bättre. Efter kriget kommer det att finnas mängder av konflikter kvar mellan olika grupper och risken finns att det under lång tid framöver kommer att vara oroligt även om regimen faller.

Konfliken är dessutom större än bara en folkresning. Det har blivit en maktkamp mellan USA och Ryssland, där USA stödjer upproret och Ryssland stödjer regimen. Oavsett vem som vinner kommer denna maktkamp att fortsätta någon annanstans och det är alltid civilbefolkningen som får betala priset.

Åtvidaberg

I vår kommun händer just nu inte mycket politiskt. Moderaterna styr och Socialdemokraterna håller med. De små partierna har inte mycket att säga till om. Det innebär att vårat politiska arbete måste förändras från mötesrummen och ut i samhället. Allt för länge har vi försökt att få gehör för våra frågor om rättvisa och solidaritet i de politiska forumen utan framgång men vi vet att de flesta Åtvidabergare delar våra värderingar även om man inte törs säga det utåt. Vi måste göra det mer häftigt att vara Vänsterpartist.