(V)i minns de som dog på jobbet

Idag är den internationella minnesdagen för dem som dog på jobbet – Workers Memorial Day.

– Steg för steg minskas kunskapen om brister i arbetsmiljön och möjligheten att stärka det förebyggande arbetsmiljöarbetet med regeringens åtgärder. Regeringen har sagt att man vill att arbetsmiljöarbetet ska bli mer proaktivt, mindre reaktivt. I handling gör man dock tvärtom, säger Torbjörn Björlund (v), riksdagsledamot i arbetsmarknadsutskottet med ansvar för arbetsmiljöfrågor.

År 2006 omkom 68 personer genom olycksfall i arbetet, år 2007 var det 77 personer. Det visar på att riskerna i arbetslivet är stora. Mångfalt fler dör även av annan arbetsrelaterad påverkan enligt Arbetsmiljöverket.

I en interpellation till arbetsmarknadsminister Littorin säger Torbjörn Björlund:

"Arbetsgivare ska årligen sammanställa uppgifter om olyckor och tillbud för att bättre upptäcka risker i arbetsmiljön, detta enligt AFS 2001:1. Regeringen vill nu att Arbetsmiljöverket tar bort denna uppgift för arbetsgivare.

Vänsterpartiet motsätter sig bestämt ett sådant angrepp på det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Enskilda tillbud säger inte så mycket om utvecklingstendenser, om var riskerna är stora och där en arbetsskada medför allvarliga men. Risk- och väsentlighetsanalys är en central del för att skapa ett system i det förebyggande arbetsmiljöarbetet."

Arbetsmarknadsminister Littorin kommer att svara på interpellationen den 12 maj men redan i dag vore den rätta dagen för arbetsmarknadsminstern att meddela att regeringen byter politik och åter satsa på det förebyggande arbetsmiljöarbetet och upphäver sparkraven på arbetsmiljöverket och skyddsombudens utbildning, avslutar Björlund.