Vem ska få pengarna?

Skatten höjdes med 50 öre för att täcka förlusterna vid försäljningen av de kommunala bolagen. Men varför betala för skulder på något vi inte äger när vi kan använda pengarna till renoveringar istället.

Moderaterna och Socialdemokraterna beslutade att höja skatten i Åtvidaberg med 50 öre. Dessa pengar skulle användas till att täcka de förluster som uppstår när man säljer de kommunala bolagen med en enorm förlust, man får dessutom behålla stora delar av lånen. Vi ställer oss frågande till logiken i detta. Man hävdar från moderaterna att det är det stora underhållet som kräver dessa åtgärder. Vi undrar stillsamt varför man inte använder de extra 8,5 miljonerna från skattehöjningen till att underhålla fastigheterna istället. Då skulle man få bort underhållsbehovet samtidigt som man äger fastigheterna. Vi tycker det verkar mycket klockare, men sen är vi inte moderater, så vi ser möjligheter istället för problem.