Är LiM en arbetsmarknadspolitisk fråga?

Vid ett möte med personalen på Universitetssjukhuset presenterade Vrinnevilistans Lasse Pettersson, tillika ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämnden, sin uppfattning att Lasarettet i Motala, LiM, enbart är en arbetsmarknadspolitisk fråga. Detta uttalande är mycket upprörande och oroande.

Vänsterpartiet arbetar för att vi ska ha tre fungerande sjukhus i Östergötland utifrån den organisation vi har idag. Vi ser LiM som en tillgång som vi ska ta tillvara på och utveckla. Vi är dessutom motståndare till alla tankar om privatisering av verksamheten vilket är ett hot mot såväl kvallitet och ekonomi.

Vrinnevilistan gick till val på att återställa Vrinnevisjukhuset ur ett mycket smalt perspektiv vilket också bekräftas av deras uttalanden om LiM. Frågan är om den övriga borgerliga alliansen sluter upp bakom deras verklighetsbeskrivning och politik. Detta borde medborgare och medarbetare inom landstinget omedelbart få svar på!

Lotta Heelge
Gruppledare vänsterpartiets landstingsgrupp