Kommunala bolag

Troligen rekord i bolagsstämmor, jag deltog i två bolagsstämmor på 10 minuter. Betänk då att jag var med från början till slut på båda två.

Tja.. kanske någon tänker. Vilket bolag handlar det om nu då, något litet skutt företag ute i skogen. Nej faktiskt inte det var två högst seriösa bolag som bytte styrelse. Det ena var Åtvidabergs bostad AB och det andra var Åtvidabergs Industrifastigheter AB. Det var inget märkvärdig med att det gick så fort heller. Den gamla styrelsen lämnade sina poster och den nya tillträdde. Det verkliga beslutet togs av kommunfullmäktige för en tid sedan. Så nu kära läsare, nu sitter det alltså en vänsterpartist i båda dessa styrelse, vilket vi tycker är bra. Bolagen har en hel del verksamhet som vi tycker är viktiga och vi kommer framförallt att kämpa för att det kommunala bostadsbolaget finns kvar. Vi tror att ett välskött kommunalt bolag ger mer tillbaka till kommuninvånarna än ett privat bostadsbolag. Med detta menar vi inte att det ena är sämre eller bättre än det andra men de har helt olika verksamhetsmål. Det privata bolaget har vinst som det viktigaste målet medan det privata rätt styrt har invånarnas bästa som viktigaste mål.

Min tanke är att fortlöpande rapportera från dessa bolag här på hemsidan men naturligtvis finns det sekretess och personalpolitiska orsaker till att allt inte kommer att avslöjas på dessa sidor, men hur vi agerar och tycker runt bolagen är ingen hemlighet.