De nya moderaterna inte så nya

Moderaterna hade till denna valrörelse lanserat sig som de nya moderaterna. Den hårda politiken skulle bytas mot en mer human politik. Men av detta blev det inget i verkligheten, det är samma gamla moderater som jobbat för ett systemskifte sedan länge.

För att få lite historiskt perspektiv till vad som sker inom politiken grävde jag fram en bok från 1981 som handlar om SAF som kamporganisation för ett systemskifte. För er som inte kommer ihåg SAF så var det Svenska Arbetsgivareföreningen. I slutet av 70-talet och början av 80-talet lanserade man en lista över de krav som man ställde för ett förändrat Sverige. Målet var att de rika skulle bli allt rikare och arbetarna skulle hållas nere och bli lydiga arbetare. Ett utdrag från denna kravlista följer:

• Sänkta löner
  • Större löneklyftor och mer prestationslöner
  • Högre vinster för den privata industrin och större utdelningar till aktieägarna
  • En arbetsmarknadspolitik som flyttar människorna till fabrikerna
  • Hård satsningar på datateknik och automatiserad produktion med risk för ökad arbetslöshet.
  • Försämringar av alla lagar i arbetslivet t.ex. delar av MBL, Åmanlagarna, förtroendemannalagen och de så kallade ledighetslagarna.
  • Nej till löntagarefonder som bryter maktkoncentrationen inom näringslivet.
  • Privata arbetsförmedlingar.
  • Sämre sjukförsäkringar.
  • Försämrad ATP, allmän tjänstepension.
  • Hårda åtgärder mot den offentliga sektorn som nedskärningar och privatisering, bl a privat sjukvård och mer privata skolor.
  • Effektivare betygssystem i skolan.
  • Utbildning och forskning för näringslivets behov.
  • Mer kärnkraft.
  • Reklam i radio och TV.
  • Mer arbetsgivare som politiker i riksdagen.
  • Fri prisbildning på bostäder.
  • Ny skattepolitik, inga marginalskatter över 50%.

Detta är ett utdrag ut SAF listan som kallades för SAF,s 200 punkter. Men läser man dessa krav från 80-talet ser man att SAF och Moderaterna varit oerhört framgångsrika och lyckats driva igenom de allra flesta kraven. Att det sedan skett under Socialdemokratiskt styre visar bara att Socialdemokraterna gett upp och tagit över den gamla höger politiken istället för att driva en egen politik för folkets bästa.

Men hur en Moderaterna kallar sig Nya eller Gamla så lovar jag att vi inom vänsterpartiet kommer att kämpa emot dem såväl i Åtvidaberg som på riksplanet. Dock ser vi med oro på att Socialdemokraterna i Åtvidaberg inte bara tar över Moderaternas politik, de går dessutom ihop med dem. Tänk vad lurade väljarna blev som röstade på Socialdemokraterna och fick en Moderatpolitik. Där kan man prata om bortkastade röster.

Om man nu trodde att det var nog med nyliberala misslyckanden så är det så att Svenskt näringsliv laddar om och tänker krossa den svenska välfärdsstagen. Läs en intessant artikel i Aftonbladet.