Vi är snart där!

”Oljan har tagit miljoner år att bildas, och på drygt hundra år har vi förbrukat hälften av jordens oljetillgångar. Hur snabbt ska resten konsumeras?”

Detta citat är hämtat ur boken Olja av Gunnar Lindstedt. Naturligtvis uppstod en häftig debatt om vårt oljeberoende och den då socialdemokratiska regeringen inledde ett halvhjärtat försök att minska vårt oljeberoende i Sverige. Många viktiga steg har tagits inte minst när det gäller uppvärmning av våra bostäder, men det finns fortfarande mycket kvar att göra.

När frågan kommer ner på kommunal nivå kan den tyckas vara allt för stor, men den är kanske ännu mer viktig där. Som kommunala politiker har vi ett stort ansvar för att förberedda kommunen och dess invånare på den stora omställningen från olja till andra energikällor. Åtvidaberg är då en svår kommun eftersom många människor är beroende av bilen, jordbruket som har byggt upp sin effektivitet på olja och ett skogsbruk som skulle få det svårt med skenande oljepriser.

Det finns många nödvändiga men besvärliga beslut att fatta. En utbyggd kollektivtrafik är en av de viktigare frågorna, så att de som jobbar enkelt kan ta sig till och från jobbet. Det lokal näringslivet och då framförallt handeln kommer att beröras negativ om människor får det svårare att transportera sig flera mil för att handla. Hur ska vår kollektivtrafik vara konstruerad i framtiden? Andra viktiga frågor är hur vi skall klara uppvärmningen av våra bostäder, även om pellets och bergvärme har byggts ut en hel del så är det trots det allt för många som fortfarande använder olja för uppvärmningen. Vilka politiskt beslut skall fattas för att de skall kunna ställa om till miljövänligare uppvärmning. Det finns ännu fler viktiga frågor som behöver ett beslut inom en ganska snar framtid. Vi inom vänsterpartiet i Åtvidaberg uppmanar de politiska partierna att redan nu lyfta upp oljeberoendet på den politiska dagordningen för att bereda kommunen och dess medborgare på den oundvikliga dagen då vi inte längre har eller har råd att använda oljan.