Vänsterpartiet storsatsar på klimatpolitik

Vänsterpartiet vill satsa 1,2 miljarder mer än regeringen och betydligt mer än de övriga riksdagspartierna på klimatinvesteringar.
– Det är ännu möjligt att påverka hur stora effekterna av klimatförändringarna blir och hur snabbt de kommer, säger Wiwi-Anne Johansson, miljöpolitisk talesperson för vänsterpartiet.

Den senaste tiden har larmrapporterna om klimatförändringarna hopat sig, i takt med ett växande massmedieuppbåd och allmänt intresse för denna globala ödesfråga. Det är positivt att hotet mot vår planet nu äntligen tas på allvar och att det uppstått ett tryck på politiker och andra aktörer att skrida till handling.

– Det behövs politiskt mod för att våga ta tuffa beslut. Därför är det beklämmande att se att regeringen prioriterar skattesänkningar för rika istället för att satsa på en dräglig värld för framtida generationer. I regeringens budget saknas till och med det enda miljölöftet de presenterade i valrörelsen om en miljöbilspremie, säger vänsterpartiets partiordförande Lars Ohly.

– I en ny klimatmotion presenterar vänsterpartiet ett kraftfullt åtgärdspaket för att minska utsläpp som påverkar klimatet, säger Wiwi-Anne Johansson.
– Det är möjligt att öka andelen förnyelsebar energi bara genom ny kunskap och teknikutveckling. Därför satsar vi 600 miljoner kronor mer än regeringen på energiforskning.

Även på trafikområdet storsatsar vänsterpartiet. För att öka resandet med kollektivtrafik och tåg avsätter vi 2,2 miljarder kronor. Vi vill också bland annat införa ett skatteavdrag på 5000 kr för att konvertera bensinbil till etanoldrift, öka inblandningen biodrivmedel i vanlig bensin och diesel, införa ett system med biodrivmedelscertifikat och ta bort tullavgiften på importerad etanol.