För sent och för mycket

Moderaterna har med Socialdemokraterna lagt en budget som skulle innebära en skattehöjning med 50 öre. Men varför går det bra nu och inte när vi föreslog en höjning med 25 öre. Troligen därför att man inte ville inleda valet med en skattehöjning, det skulle ju skada bilden av ett skattesänkarparti.

Men nu står vi här med två partier som vill helt olika saker (hoppas vi) och som tillsammans skall driva en politik som skall rädda Åtvidabergs ekonomi. Men hur man än vänder och vrider på det liggande förslaget så är det för lite av allt och för stora skattehöjningar. När man har en skuld på 738 miljoner kronor kan man inte hålla på och dutta hit och dit. Det behöv en genomtänkt budget som ser både kort och långtsiktigt. Moderaterna måste ha något fel i sina beräkningar då man skall genomföra en försäljning som ger en förlust med 34 miljoner kronor, i mina öron låter det som en väldigt dålig affär, men vad kan man förvänta sig av moderatern, dåliga affärer är ju något av deras signum.

Vi följer den vidare händelseutveckling såväl på riksplanet som lokalt.