Brev från Tobbe

Torbjörn Björlund, vänsterpartiets nyvalde riksdagsledamot från Östergötland, kommer här på hemsidan att rapportera med jämna mellanrum hur han upplever riksdagsarbetet.
Läs mer i Tobbes första brev.

Hej alla!

Vi är nu inne i Allmänna Motionstiden. Vi skriver och läser motioner så ögonen blöder. Det mest besvärliga är att vi för första gången sedan 1997 ska ordna en helt egen budgetmotion. Vi har ju sedan –98 förhandlat med (s) och (mp) om budget. Det här gör det lite rörigt och stressigt. Vi ska producera motioner som påverkar budget, det har vi i stort sett blivit klara med, så att vår budgetgrupp har något att jobba med och sammanställa ramar ifrån. En het diskussion har varit huruvida vi ska bestämma egna budgettak eller förhålla oss till det vi i våras var överens med (s) om. Den diskussionen lär pågå någon vecka till. Dessutom ska vi formulera oss i motioner som inte "kostar" nå’t men som rör frågor som vi vill driva framöver. En del "gamla" motioner finns som underlag men många måste vi formulera själva utifrån valplattform m.m.

Som tur är har vi några rutinerade politiska sekreterare som kan dra det tunga lasset, vi är ju faktiskt många nya i gruppen. 13 av 22 är helt nya i Riksdagen, med allt vad det innebär. Det är många introduktionsmöten, många andra samlingar man behöver vara med på osv.

Jag har nu blivit vald som ersättare, för vår del är det "arbetande ersättare", i Arbetsmarknadsutskottet och i Kulturutskottet. Kan vara lite bökigt, utskotten har ofta möten samtidigt, så det gäller att försöka sätta sig in i många saker. Eftersom vi är få blir det en rätt tung belastning på de flesta av oss. Att vi är få gör också att man är 2:e ersättare i ytterligare ett utskott. För min del blev jag det i Försvarsutskottet.

Det här är jag rätt nöjd med. Det är till stor del "mina" frågor jag får jobba med i de 3 utskotten, hoppas att det går att göra en insats också.

Så, det är mycket att jobba med, dagarna uppe i Stockholm blir rätt långa. Kommer också att sitta en del hemma och läsa och skriva, det har jag förstått.

Det var väl allt för denna gång, hör av mig snart igen. Till dess, Ha det bra!