Ny politisk karta

Ännu en gång ställer socialdemokraterna oss utanför och väljer att samarbeta med våra huvudfiender inom politiken. Naturligtvis är vi inte glada över denna utveckling men vi får acceptera den. Det vi förväntar oss är att Socialdemokraterna kommer ihåg detta och inte förväntar sig att vi skall stödja dem när Moderaterna hoppar av lagom till nästa val.

Att Vänsterpartiet av tradition har stött Socialdemokraterna är väl inte så konstigt. De har ofta varit större än oss och stått oss närmast både ideologiskt och politiskt. Men det håller på att förändras. Vänsterpartiet har valt att driva sin egen politik och rent politiskt har vi valt att ställa oss bakom en valteknisk samverkan med de andra små partierna i Åtvidaberg. Men vi utesluter inte ett fördjupat samarbete med de andra partierna. Kanske är det så att vi i opposition kan finna beröringspunkter inom vår politik. På det personliga planet känner jag stort förtroende för både Centerpartiet och Kopparpartiet som uppträtt mycket seriöst mot oss. Vår förhoppning är att kunna utbyta åsikter och driva en politik som gynnar oss tillsammans, men naturligtvis har vi en del ideologiska skillnader som man inte kan bortse ifrån. Den närmaste framtiden kommer att bli mycket intressant och vi hoppas på en seriös och sjyst politisk dialog mellan oppositionspartierna i Åtvidaberg.