Varför blev det så här??

Vi inom Vänsterpartiet i Åtvidaberg måste ta oss en allvarlig funderare över varför vi inte gjorde ett bättre val än så här. Trots att vi inte backade som vänsterpartiet gjorde i de allra flesta andra kommuner
måste vi ändå se att vi hade ett bra läge att ta flera mandat. Att kopparpartiet och de andra lokalpartierna skulle förlora i detta val var väntat, men varför gick inte fler över till Vänsterpartiet. En förklaring som ligger nära till hands är att man ville se ett starkt parti i ledning för kommunen och därför kanske många valde Socialdemokraterna framför Vänsterpartiet. En annan förklaring som jag är inne på själv som ordförande är att vi inte lyckades föra ut vårt politik till alla delar i kommunen. Med för lite resurser blev våra insatser i Hannäs obefintliga, det samma gäller fler valdistrikt i kommunen. Vi kommer att analysera vad vi kunde gjort annorlunda och föröka göra detta i valet 2010.

Det skulle vara intressant att få lite statistik över hur väljarna strömmande över mellan partierna. Det känns som vi förlorade många väljare till Socialdemokraterna men att vi fick många nya från annat håll, men detta har vi inga fakta på utan är bara än känsla.