Varför privatisera?

Varför kan privata företagare göra kommunala tjänster billigare. Svaret på den frågan kan man brottas med, men naturligtvis är det så att betala man mindre får man mindre kvalitet.
Men att bara säga att kvaliteten sjunker med privat verksamhet inom det kommunala området är inte helt rättvist. Det ligger nog en hel del problem inom den kommunala hierarkin där kommunala chefer nog skulle fundera på varför de misslyckas och privatisering inom deras ansvarsområde sker. Om de privata entreprenörerna kan driva verksamheten med samma personal men mot mindre kostnader så behöver vi inte mer privatisering, vi behöver istället bättre chefer inom kommunen som kan göra detta utan att vi som medborgare lämnar ifrån oss ägandet och driften. Efter intressanta diskussioner med ledamöter inom produktionsstyrelsen i Linköping inser vi att det finns gott om dåliga chefer inom kommunal verksamhet och att vi som politiker måste våga ta ett större ansvar och ställa våra ofta mycket högavlönade chefer inför faktum att vi vill ha resultat, inte bara snack. Detta är en av de saker som Vänsterpartiet i Åtvidaberg kommer att jobba med efter valet.