V tar strid för sextimmarsdagen

Fackförbundet Kommunal tänker inte längre driva kravet på sex timmars arbetsdag och hävdar att medlemmarna prioriterar högre lön före kortare arbetstid.
– Om inte Kommunal driver kravet avtalsvägen ökar trycket på vänsterpartiet att få till en ändring av arbetstidslagen, säger Lars Ohly, partiordförande (v).
Enligt en undersökning så anser 98 procent av Kommunals medlemmar att högre lön är mycket viktigt eller ganska viktigt. 76 procent anser att kortare arbetstid är mycket viktig eller ganska viktig.

– Den logiska slutsatsen borde vara att Kommunal driver både krav på högre lön och kortare arbetstid. Och ska en arbetstidsförkortning bli av så ska det naturligtvis ske med bibehållen lön, säger Lars Ohly.

Vänsterpartiet är det parti som hårdast har drivit kravet på sex timmars arbetsdag och på höjda löner för de anställda i kommuner och landsting. I valplattformen föreslår vänsterpartiet att 200 000 nya jobb ska skapas i offentlig sektor och att en arbetstidsförkortning ska påbörjas med bibehållen lön för exempelvis vårdbiträden och undersköterskor.

– Jag har en förståelse för Kommunals medlemmar, de har låg lön och många jobbar deltid ofrivilligt. Samtidigt är jag övertygad om att det är fullt möjligt att göra flera saker samtidigt – höja lönerna, anställa fler och korta arbetstiden, hävdar Lars Ohly.

Vänsterpartiet vill även lagstifta om rätten till heltidsarbete. Fasta heltidsjobb ska vara huvudregel, deltid en möjlighet och tidsbegränsade anställningar undantag.