Centern inte påverkade av franska protester

Centern står fast vid sitt förslag om det ungdomskontrakt som skulle göra det lättare att säga upp anställda under 26 år, trots att samma förslag väckt kraftiga protester i andra EU-länder.
Partiets pressekreterare, Dan Gustavsson, säger till nättidningen Yelah att de inte har några planer på att dra tillbaka förslaget. Han säger även att centerns förslag inte är “exakt likadant utformat” som det franska och han tror inte att den svenska varianten kommer att väcka liknande protester som de i Frankrike.
I Frankrike har det så kallade ungdomskontraktet, som säger att ungdomar ska kunna sägas upp utan anledning under de två första anställningsåren, väckt enorma protester på framförallt landets universitet. I helgen demonstrerade 1,5 miljoner fransmän och facket har utlyst generalstrejk.
Det var i början av mars som Maud Olofsson lanserade förslaget om att slopa LAS för ungdomar, vilket till största del ser ut som det franska lagförslaget. Hon hänvisade då även till Frankrike som en lyckad förebild.