Valkonferensen

Vänsterpartiet har hållit sin valkonferens för Östergötland. Det var en intressant tillställning, men om man är helt ny inom politiken borde det ha varit avskräckande
Det som tog längst tid var valet till riksdags och landstingslistorna. Valberedningens förslag hade ett motförslag lagt av Björn Grip. Det var inte allt för stora skillnader på de två förslagen förutom placeringen av de olika kandidaterna. För Åtvidabergs del var det inga större problem då vi gillade personer från båda listorna. Hur vi röstade är en väl bevarad hemlighet 😉
Det som man kan regera lite emot är att båda första namnen kommer från Norrköping vilket till viss del visar att de stora kommunerna har en fördel av antalet röster. Men rent politiskt vann den delen av ombuden som vill se en allt striktare hållning på vänsterpartiets politik. Man säger inte nej till kompromisser men i valprogrammet vill man ha en tydlig och rak linje. Vad man tycker om detta är upp till varje ombud. Min egna reflektion är att det är lättare att ha den inställningen i de större kommunerna medan vi från mindre sannolikt vill ha en mer mjuk linje då vi är mer vana att få kompromissa. För Åtvidabergs räkning fick vi en sjunde plats på riksdagslistan och en nionde plats på landstingslistan. Naturligtvis skulle vi vilja ha haft första platsen på båda listorna men då måste vi nog få lite fler medlemmar i kommunen först. Jag som var där tycker det var en bra valkonferens och trivdes ganska bra trots att det blev många timmar. Nu är det upp till oss lokalt i Åtvidaberg att forma vårt lokala valprogram.